tisdag 20 mars 2012

Undervisningsfri tisdag


Idag är nog en av de skönaste dagarna i veckan, trots det är tisdag. Det är nämligen så att jag har undervisningsfri dag, med andra ord är jag hemma busar med tösen hela dagen lång. Ibland brukar vi gå på brunch, eller lunch med sambon. Han jobbar främst eftermiddag/kväll - orsaken till att vi fått det att gå så bra ihop med barnvaktandet. Isabella är hemma och vi sköter henne tur om, med lite hjälp ibland då schemat inte helt går ihop.

Nu verkar det kanske lyxigt att ha en ledig dag, men jag kan nog tillägga att det är jag värd efter ett hårt jobb förra perioden. Vi har nämligen fem perioder i skolan, med olika scheman och de byter med 7-8 veckors mellanrum. Förra perioden hade jag varje dag 4 lektioner á 75 min, vilket kanske inte först verkar tungt. Skoldag från 8.45-14.50 är inte lång i jämförelse men försök prata/föreläsa 4 lektioner i sträck så vet ni vad jag menar. Som lärare är man ju i fokus så gott som hela tiden - det är ju inte så att man ser på video dagarna i ända. Men kan jag ge ett tips: kolla in www.vetamix.net! Där finns bra, korta (1-15 min) snuttar för att göra undervisningen mer visuell.

Däremot har jag ännu inte upplevt en enda dag då det känts tungt att gå till jobbet eller att jag upplevt det trist. Mina elever ger mig så mycket, en dag är aldrig den andra lik. För det mesta får de alltid ett leende på mina läppar, och det är underbart att få följa med hur de växer upp till unga vuxna. Jag är tacksam över att jag får göra det jag gillar. Det gör mig till en bättre och gladare förälder, det är jag säker på.

Nu skall jag gå och leka "tack och varsågod-leken" med Isabella. Den är pop i vårt hus just nu.

1 kommentar: