tisdag 14 januari 2014

14 januari

Godmorgon gott folk!

Äntligen vinter. Dock var det så kallt idag då V hade sin första tupplur så det fick bli att sova uppe i "koppan" och fönstret lite uppe för frisk skön luft. Annars skulle hon nog ha frusit näsan av sig..

Vad annars? På söndag var jag första gången på gym efter närmare 2 år, och det var nog jätteskönt! Väldigt effektiv och skön egentid må jag säga. Ännu bättre när jag kommer hem och barnen skrattar och har det skoj, och man vet de har haft det hur bra som helst hemma lekandes med pappan. Säkert skönt med att inte alltid ha morsan omkring och härja.
Sen har vi börjat med första "hobbyn" med Isabella - en gång i veckan i Tempputemmellys i smågrupp med andra 2-5 åringar. Hon älskar det, att hoppa på trampoliner, klättra, göra kullerbyttor och hänga i rep. Dessutom riktigt bra att hon får börja lära sig det där med att sitta i ring, lyssna, vänta osv. i grupp, liten mjukstart inför dagis i höst. Denna gång fick jag hoppa in då mannen hade jobb, men i vanliga fall skall det bli deras grej att göra tillsammans. Han är nog mer den av oss som själv ännu älskar att göra kullerbyttor och göra konster, och det uppskattar nog Isabella..

Sen har det varit det där vanliga: byka, diska och göra mat. Igår blev det kycklinggratäng med ovanstående ingredienser. Osten saknas tydligen. Bäst blir det med färsk hel kyckling, men vill man komma lite billigare undan kan man väl köpa kycklinglår också som man först gör klart i ugnen
Först bara i med grönsakerna och in i ugnen medan man tar ut allt kött från kycklingen..
Sedan sätter man i kycklingen, crème fraichen + 1dl grädde (som har värmts i kastrull med lite kycklingfond) och lite ost på (jag satte med som extra smaksättning fetaost). Sedan in i ugnen tills osten smält. Voila. Väldig enkelt och gott!

Slut på dagens wannabe-housewife-of-the-year

Nu skall jag strax till gymet igen, har även bokat in Bodycombat tills torsdag och en annan gympa på lördag. Nu skall vi komma i form! På tal om lördag..något jag väntat på länge! Min "gamla" klasskamrat fyller 30 och jag skickar mannen med barnen till mina föräldrar så jag har huset helt för mig själv i 24h. Två av mina bästa väninnor skall komma med på festen och kommer hit innan för att fixa igång sig - like good old times. Precis vad en tvåbarnsmamma behöver ibland för att få ny energi.  Kan inte minnas när vi sist alla tre varit ute på partaj. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar