torsdag 9 januari 2014

Selfie

(OBS! Det här inlägget kommer inte att ge något större innehåll eller reflektioner i ditt liv)

För det första. Har aldrig riktigt förstått mig på "selfies" (ja - det är ju nu ett officiellt ord), iallafall inte sådär offentligt. Att ta bilder som ingen ser, för att kolla hur man ser ut genom en kameralins, det är en annan femma.

Fick för mig att testa PhotoBooth på nya datorn, som faktiskt hade en hel del roliga effekter, men det fick bli den svartvita (för där syns ju inte prickar, skavanker och rynkor lika bra). Jessus man känner sig fånig - skall man pluta med munnen, ha tänderna framme, eller se sur ut? Dagens ungdomar måste ha det jobbigt, då selfies redan börjar bli allmänt spritt. Det finns en kille på Instagram som har sådär 100,000 följare, kanske mer, som främst lägger in bilder av sig själv. Mest positiv respons får ju bilder med bar överkropp.. (härmed tycks jag erkänna också att jag kollat på killens sida som kunde vara min elev, nåväl..man försöker ju bara hänga med i dagens nischar).

Jag minns att jag vid något skede då vi gick igenom "familj-delen" i samhällslära hade en bild av mig själv som gravid (då vi pratade om graviditeter etc) och små fniss spred sig i klassen. De hade så roligt åt mig som tagit en "selfie". Fast det förstår jag. Om jag hade varit tonåring, och min lärare, som kändes ofantligt mycket äldre och stenålders, hade tagit ett ego-foto hade jag reagerat likadant. *Fniss, liiite teini-meinikii*

Var jag vill komma? Inte en aning. Hade inget bättre för mig att skriva eller dela med mig. Idag har jag sprungit på lopptorg, ätit god lunch i Iso Omena och haft mina föräldrar på besök, sådär i korthet. Så nu sitter jag här och surfar och väntar på att mannen skall vakna då han somnat framför tv:n, och tar selfies av mig själv.

V somnade redan 18.45 och Isabella timmen efter, så har en hel del slötid och det skall vi utnyttja genom att se en superb serie som heter "Life unexpected" på Netflix.

Här kommer några av selfierna (plural form?), och om nu någon av mina forna elever läser - jag bjuder på dessa, ni kommer att förstå bättre när ni är äldre. Vi är inte så gamla i sinnet som vi ser ut i era ögon :)

Hälsningar av forna 14-åriga Josephine, som tyckte hennes cirka 25 årige vikarie var über vuxen/mogen/gammal. HA HA HA
Vilket dilemma..skall man nu posera med höger sida eller vänster..

Suck. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar