onsdag 8 januari 2014

8 januari 2014

Goddag!

Bilden ni ser här brevid var orsaken till vårt IKEA-besök igår. Riktigt lyckat må jag säga - vi åt middag där och det råkade vara barnens tisdag då Isabella fick gratis mat. Det var dessutom rätt folktomt, skönt, speciellt med tanke på att jag hade hela packet med mig. I ärlighetens namn är mannen jobbigast, Isabella älskar ju att gå och titta på allt, men Lari delar nog inte hennes entusiasm. (Varför skall män alltid klaga över besök till Ikea? Är det något man inte får som en "karla-kar" gilla?)

Det blev ett nytt litet hörnskåp till köket, där de nu funnits bara sladdar. Är så glad över slutresultatet, nu fick jag radio, annat småskräp och flickornas väskor att rymmas fint och prydligt medan matbordet blev "städigare och större".



På morgonen tyckte jag det skulle vara gott med lite bröd, men eftersom jag nu fått fnatt och kör med att skippa kh fick det bli bröd på mandelmjöl, pofiber och fiberhusk (+ägg, salt, crème fraîche, smör och bakpulver). Riktigt gott är det, men såklart om du bara äter bröd med smör känner du ju nog att det inte är "the real thing". Tuggmotståndet är inte lika hårt som med vanligt, men med pålägg på tex. ägg, ost och paprika smakar det riktigt gott! Lite variation till omeletten.

Jag tvivlar att någon kanske vill ha recept, men om någon vill kan jag ju börja skriva recept på begäran. Det blir ju nog dyrare med dessa ingredienser, men sen så är det ju bara jag som äter dem.

Till Isabella gör jag nog mat med kh, det är ju i princip bara att göra till antingen potatis, pasta eller ris, så det blir nog inte tungt på det sättet.

Det som är positivt med att ha lite annorlunda diet är att det blivit betydligt större variation i maten (godare och färskare!)

Så dagens lunch blev då kycklingfile inlindad i bacon och lite fetaost som fyllning, därtill ångkokad broccoli och sparris. Som sås lite fet majonnäs, mums!

Gott och mättande. Eftersom fett också håller hungern borta är jag betydligt mindre hungrig, och äter 3 mål i dagen. Om jag känner för det så kan jag ta något smått på kvällen. Därtill en kopp kaffe på morgon och eftermiddag (med en skvätt grädde).

Det är nog inte så besvärligt att ändra kosten som det låter, om jag går ut och äta finns det alltid sallad, och man kan oftast få ändrat franska potatisar till tex. grönsaker. Jag är inte så sträng med kh och sockret att jag börjar skippa såser, marinader så man äter ute. Jag tar kh i små mängder då och då, så att man ändå inte blir helt ovan med det. Vill ju kunna unna mig då jag vill, utan att man sen blir stor som en ballong och illamående.

Så länge det känns bra kör jag med det här. Det är skönt att sockersuget är borta och man inte får blodsockerfall. Har inte blivit trött eller hängig efter en enda måltid, och inte behövt några tupplurer (fast i ärlighetens namn kan jag nog räkna antalet tupplurer på en hand sedan Victoria föddes, oberoende diet).

Idag morse har man då fått hitta på lite mer variation till att se på Pikku Kakkonen (som slås på ungefär samtidigt som vi stiger upp 6.50) eftersom det regnar utomhus och jag är gjord av socker och undviker in i det sista att gå ut med dessa i regn. (Istället skickade jag farsan i huset ut med Isabella för en promenad till butiken, så hon skulle få lite frisk luft i näsan, där hon satt fint i vagnen med sitt paraply)

Försöker lära henne memory, men med inte så stor framgång än. Vi övar vidare.

Lite lera blev det också, då gjorde hon främst Stinky och Morran, samt lite tomtar som mommo.



Victoria kröp med till köket, hon kommer nog alltid dit Isabella är, för att leka med syrran.

Hon skulle så gärna gå och smaska på syrrans memorykort och pussel, men då får jag nog alltid gå in och hitta på något annat. Om jag inte genast märker vad som försiggår så gör nog Isabella mig uppmärksam och skriker efter mig och säger Victoria inte får ta hennes pussel etc.

Däremot får ju nog Isabella godtyckligt, enligt sig själv, ta Victorias saker. Hon "ersätter" ju nog med någon annan leksak, men för tillfället försöker jag lära det där med att dela, trots att "minun" klingar väldigt ofta just nu..(vissa ord brukar hon använda mest på finska, vilket är skoj att höra. Hon har ju ändå skötts sen 6 månader gammal av kära Terttu, som bara pratar finska, och de träffas fortfarande några ggr i veckan så hon får sitt språkbad)



En stund senare då hon slutade med leran och memoryn skulle hon leka med lillasyster. Hon gick och sökte varje babyleksak vi hade i vardagsrummet och hämtade dem till köket.

Där satt de sedan tillsammans och lekte fint medan jag gjorde maten klar.

Försökte här lite med att gå matburkar för 8 månader till Victoria med föga framgång. Det kom allt upp efter 10 skedar. Så vi får jobba sakta men säkert framåt med det, eftersom vi hade Noro tre veckor sedan är det sista jag vill se just nu spyende barn. Får mosa lite mer och öva. Kanske börja göra egna puréer, och mixtra.

Och vet ni gott folk, det här inlägget har mer eller mindre skrivits i 3h, eftersom jag alltid då och då skrivit ner lite för att sedan leka med barnen, laga mat, kolla vad barnen gör etc etc. Men nu är kl. 13 och båda sover, vilket betyder jag nu tänker kasta mig på soffan och kolla på någon serie jag följer med. Finns många bra! Tur att man nuförtiden själv kan välja när man vill se på dem via netflix, nätet osv.

PS. En superbra serie - om man inte redan sett den, är BRON. Helt fenomenal (och brutal), både säsong 1 och 2


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar